Sunday 16 December 2012

WUJUD ATAU TIDAK ORANG KENIT?

Cerita Awang Kenit sudah jadi bahan bacaan kanak-kanak sejak masa silam lagi.
Dinamakan Awang Kenit atau nama lain pun boleh. Si Tenit, Si Kenit atau Kenit pun boleh.
Konon budak kenit ini hanya sebesar ibu jari kita.
Cuba tengok ibu jari kita tu, besar mana? Sebesar itulah budak kenit itu.
Bayangkan, tinggi setakat 1 inci. Kecik sungguh. Boleh letak atas tapak tangan, boleh masukkan dalam poket jalan-jalan ke Chow Kit, tengok wayang tak payah bayar tiket tambahan, naik kapal terbang pun boleh, naik monorail, bas rapid pun tak payah tiket, hanya duduk dalam genggaman atau dalam poket.
Dek kerana istimewa, ada orang berangan-angan nak jadi budak kenit.
Jadi, ikut cerita dulu, Si Kenit telah dapat mengalahkan gergasi yang besar dan hebat.
Ia semacam sindiran, bahawa golongan yang di bawah [rakyat biasa] kalau ada akal dia boleh kalahkan pihak atas yang sangat berkuasa dan zalim.
Dalam konteks ini gergasi itu zalim sebab setiap hari melahap makanan yang ada di rumah Si Kenit. Kenit makan sedikit, gergasi makan satu kawah misalnya.
Kerana marah sangat kepada gergasi yang digeruni oleh seluruh penghuni kampung termasuk ibunya sendiri, maka Kenit bertekad hendak kalahkan gergasi.
"Hek...eleh, kamu kecik macam ibu jari aku nak kalahkan gergasi?" kata jirannya sambil menjeling kepada ibu Kenit.
"Siapa kata tak boleh? Nyamuk pun kecik boleh masuk telinga, mati dibuatnya?" kata Kenit.
Maka emak Kenit pun membisikkan sesuatu kepada anaknya. "Jangan bimbang, emak ada idea. Emak baru tengok dalam FB ada maklumat bagaimana nak kalahkan gergasi tuh!"
"Apa dia mak?"
"Ada nampak jarum tak?"
"Ntah, mak letak mana?"
"Dalam bekas benang jahit tak ada ke?"
"Carilah..." maka setelah ditemui, maka kata emak Kenit, bawalah jarum sebatang itu tatkala hendak bertarung dengan gergasi.
"Kalau gergasi bawak besi runcing bagaimana mak?" tanya Kenit.
"Hisss, apa susahnya, kamu tu kan Kenit? Kamu panjat badan dia, masuk dalam telinga dia pun boleh, kalau dia nak ngap kamu pun tak apa, ditelannya kamu, bukan dia gigit dan kunyah!" ujar ibunya.
Kenit tertawa.
"Idea yang bagus!"
Seperti yang dijangkakan, gergasi pun datang ke dapur rumah Kenit. Dia tolak pintu. Sengaja dibiarkan pintu tidak berselak. Maka gergasi pun terus melahap makanan yang ada. Tak cukup dengan melahap makanan, gergasi nampak Kenit yang mengada-ngada, gedik bukan main. Maka ditangkapnya Kenit dan gergasi pun nganga mulut.
Ngappp! Kenit ditelan hidup-hidup oleh gergasi.
Tamatlah riwayat Kenit kalau begitu.
Tetapi untuk dijadikan sebuah cerita yang menghiburkan, maka Kenit yang berada dalam perut gergasi itu berada di alam dunia yang gelap. Mana ada lampu dalam perut gergasi. Dengan senjata jarum jahit yang dibawanya itulah, dia cucuk sekuat-kuat hatinya perut gergasi.
Ketika dicucuk begitu gergasi rasa lain macam. Rasa sakit pula perut. Ini mungkin melantak banyak sangat. Habis kari dan sambal dicampur. Air kopi tahi musang campur milo sekali. Campur rempah kari yang disangkanya serbuk minuman yang sedap.
Maka, menggelupurlah gergasi. Rasa nak berak pun ada. Gergasi menahan rasa sakit perut. Menyucuk-nyucuk. Apa tidaknya, dalam perutnya sudah ada kuman nama baru bernama "jarumkenit", yang tidak ada istilahnya dalam buku perubatan pun.
Dalam bab sakit perut, kuman ini tidak diketahui lagi. Satu penyelidikan perlu dibuat.
Akibat cucukan jarum dari Kenit yang juga hampir kelemasan kerana gelap gelita dalam perut gergasi, maka gergasi itu meraung kesakitan. Seisi kampung mendengarnya. Suara gergasi meraung, semua orang kecut nak keluar.
Emak Kenit sudah lari tinggalkan rumah, takut nanti gergasi mengamuk sakan. Satu kampung kosong kerana mendengar raungan gergasi. Khabarnya jeritan gergasi itu boleh didengar hingga 5 kilometer.
Akhirnya gergasi mati terlentang di halaman rumah Kenit. Kerana tidak ada gerakan lagi, maka Kenit dengan susah payah merangkak dalam perut gergasi. Mujur mulut gergasi ternganga, jadi ada udara masuk dalam perut, dapatlah Kenit bernafas.
Kenit keluar dari perut gergasi. Ketika keluar, Kenit tengok orang kampung sudah berkerumun. Siap krew televisyen semua, pihak perubatan, bomba dan semuanya datang berkerumun.
Kenit keluar sambil membersihkan badannya yang comot kena keladak yang menyendal dalam perutn gergasi. Baunya satu kampung. Kenit dimandikan. Satu cawan air pun cukup. Satu botol mineral pun sudah boleh bersihkan Kenit.
Inilah versi terbaru cerita Si Kenit. Ceritanya lain dari yang lain, belum pernah dibukukan. Jadi, kalau orang tanya wujud atau tidak orang kenit? "Hanya fiksyen sahaja! Yang kenit itu adalah haiwan, bukan dari jenis manusia!" Mungkin gergasi ini hanya perlambangan pihak yang berkuasa dan zalim, dan Kenit lambang kepada rakyat kecil lagi kenit. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment