Thursday 13 December 2012

MISTERI JUGAKAH DI MASJID INI?

SELALUNYA kalau pagi Jumaat di masjid itu ada satu ikat akhbar Berita Harian diletakkan dekat tangga nak naik ke tingkat atas. Terpulanglah siapa nak baca, ambillah satu, nak ambil lebih buat apa, cerita serupa juga berita dan laporan semalam, setengahnya dah dipaparkan dalam laman sesawang pun.
Yang musykilnya, daripada satu ikat akhbar percuma itu ketika saya ke masjid saya dapati hanya tinggal 3 naskah sahaja lagi. Peliknya? Kalau tinggal tiga, maknanya pagi Jumaat ini ramai orang solat. Seorang ambil satu, satu bundle habis. Ini sudah baik.
Kebetulan ketika saya sampai, bilal pun baru nak naik tangga. Seorang jemaah ambil akhbar berkenaan dan disorokkan di celah tempat air panas dan sejuk. Nanti dia nak ambil selepas solat subuh.
Sampai di lantai atas, tak ada orang pun. Hanya dua orang sedang solat sunnat. Maknanya, akhbar yang percuma itu bukan dibawa naik ke atas ruang solat, sebaliknya "ghaib" yang entah dilakukan siapa.
Rasanya inilah kali ke tiga yang saya sedari perkara misteri ini berlaku.
Musykilnya, ke mana akhbar Berita Harian yang tak laku itu dibawa?
Ada beberapa kemungkinan:
[1]. lebih baik akhbar itu dibuang sahaja daripada diberi percuma kepada jemaah masjid kerana isinya asyik membantai pihak pembangkang tak habis-habis, dan sebab itulah pasarannya merundum, atau bahkan akan tutup kedai suatu ketika nanti.
[2]. akhbar itu telah dikaut oleh seseorang untuk disimpan sebagai koleksi peribadi.
[3]. akhbar itu boleh dijual di pasaran bebas.
Sebaik berada di lantai atas saya pun tanya bilal yang baru sampai, kebetulan dia sedang petik suis kipas angin. Bilal kata mungkin ada orang simpan akhbar itu. Saya kata, nak simpan buat apa, isinya sama. Nak simpan dua tiga naskah untuk pejabat masjid tak apa, tetapi sampai satu bundle nak buat apa?
Bilal tidak tahu nak jawab. Mungkin baru dia perasan dengan soalan dari seorang jemaah macam saya yang prihatin dengan masalah ini. Terus terang, saya tak baca Berita Harian walaupun dulu saya biasa menulis untuk akhbar berkenaan termasuk laman Berita Minggu.
Akan tetapi ia bukanlah isu besar. Ada atau tidaknya akhbar berkenaan di masjid tidak jadi masalah.
Antara masjid yang satu ini [di Gombak] dengan masjid Pakistani KL, saya buat giliran untuk solat Jumaat. Jika minggu lepas di masjid ini, minggu depannya saya kena pergi Masjid Pakistani, Chow Kit, KL.
Di masjid Pakistani, kutbahnya ringkas. Tidak ada wacana tentang perpaduan, tidak ada wacana tentang moral muda-mudi, tidak ada wacana tentang kesetiaan, atau wacana tentang bersyukur. Yang penting tidak ada mendoakan. Fikiran pun tenang, tidak rasa berserabut. Meskipun kutbah disediakan oleh Jawi, tetapi kutbah itu senada dengan akhbar nasional juga. Itu sebab jemaah semua mengantuk atau asyik main telefon pintar ketika kutbah dibacakan. Rasanya belum ada fatwa tentang keasyikan dengan benda-benda ini dikeluarkan oleh pihak tertentu. Atau teguran ketika kutbah Jumaat.  []

No comments:

Post a Comment