Thursday 27 December 2012

MENCARI KISAH YANG HEBAT: TAK JUMPA LAGI

CARILAH apa kisah legenda atau mistik yang menarik di negara kita?
Jawabnya, memang tidak ada. Kenapa boleh jadi begitu?
Di tempat lain, maksudnya di negara lain, kisah yang berbau mistik ini dinaungi oleh pihak istana, ada adat istiadat yang dilakukan setiap tahun. Ia disertai kalangan rakyat yang percaya atau tidak percaya kepada sesuatu itu.
Yang menjadi pertanyaan, kenapa di Malaysia tidak ada upacara seperti itu? Maksudnya upacara seperti memperingati seseorang tokoh masa lampau yang tidak wujud seperti Puteri Laut Selatan itu. Dan yang menyamai statusnya di negara kita adalah Puteri Gunung Ledang.
Bezanya dengan kita, meskipun kita memiliki garis yang bersambungan kepada "tradisi" Majapahit [baca Jawa], meski ada watak Parameswara yang dikatakan berasal dari Palembang, dia seorang penganut Hindu versi Jawa, tetapi di bumi Melaka, semuanya telah dicuci bersih. Tidak ada keyakinan yang dibawa dari masa silam, dari Majapahit atau dari Palembang.
Kenapa penyusun cerita SEJARAH MELAYU begitu bersungguh-sungguh memasukkan episod meminang Puteri Gunung Ledang?
Adakah memang ada makhluk bernama Puteri Gunung Ledang? Atau penyusun cerita itu sendiri tidak tahu siapa sebenarnya nama Puteri Gunung Ledang itu?
Perlu dicatat, nama Puteri Gunung Ledang yang begitu masyhur, hinggakan ada filem tentangnya dikeluarkan dengan kos yang berjuta-juta, tetapi impak terhadap kehadiran Puteri Gunung Ledang seperti tidak dipedulikan orang.
Masyarakat Malaysia tidak peduli kepada Puteri Gunung Ledang.
Kenapa terjadi demikian?
Sebenarnya kita telah berjaya memutuskan hubungan masa silam dengan masa kini. Kita telah berjaya membuang segala keyakinan dan kepercayaan yang berlebihan yang tidak sesuai dengan pegangan agama yang kita anuti.
Tidak mungkin sebagai orang yang menjaga agama mahu berwacana tentang makhluk yang tidak tentu wujudnya atau tidak. Ia hanya rekaan pujangga masa silam. Dalam kes ini penulis SEJARAH MELAYU adalah pujangga istana. Dia diminta menulis cerita bersejarah, terpulang hendak menulis dalam bentuk bagaimana. Pihak istana sendiri tidak tahu menulis. Maka kerja menulis itu diserahkan kepada seseorang yang tahu menyulam cerita.
Jadi dalam cerita SEJARAH MELAYU dimasukkan segala elemen yang bertentangan dengan minda kita. Ia benar-benar mencarik adat.
Elemen yang tak patut dimasukkan di dalam catatan sejarah itu adalah kisah meminang puteri dari makhluk halus itu. Tidak ada kajian terperinci mengenai kedudukan puteri itu, apakah ia wujud atau hanya rekaan sahaja.
Memang, dalam dunia kemistikan, ramai yang bercakap tentang Gunung Ledang. Ramai yang mendakwa telah bertemu dengan puteri tersebut. Ramai yang mendapat benda-benda bertuah dari tempat "pertapaan" yang entah bagaimana ia dilakoni.
Hakikat sebenarnya, Puteri Gunung Ledang bukanlah watak yang hebat. Dia adalah watak perempuan yang pemalu. Pasif. Tidak siapa tahu siapa namanya. Gelaran yang diberi hanyalah Puteri Gunung Ledang kerana dia bertakhta di gunung itu. Di situ kemungkinan ada sebuah kerajaan lelembut sebagaimana di Jawa, di mana setiap gunung ada kerajaannya sendiri. Kerajaan lelembut dengan berbagai nama gelaran, dan anehnya, ada paranormal boleh mengetahui siapa nama wong alus itu. Nama penunggu, nama penguasa dan boleh tahu sejarahnya secara terperinci atau sedikit catatan yang berkaitan dengannya. Inilah yang dikatakan hebat.
Sebaliknya di Malaysia, Puteri Gunung Ledang itu masih samar.
Ia hanya rekaan pujangga masa silam ketika diminta membuat catatan yang dinamakan SEJARAH MELAYU.
Maka ketika dia menulis, dia mungkin telah meniru catatan orang lain. Maka dimasukkanlah bab mitos, tentang asal-usul seorang manusia mengikut acuan yang tidak selayaknya. Ini termasuklah mengaitkan kehebatan tokoh tertentu kepada salasilah keturunan yang tidak masuk akal.
Jelas, Iskandar Zulkarnain yang dikaitkan dalam SEJARAH MELAYU bukanlah Zulkarnain yang orang fahami berdasarkan tafsir surah al-Kahfi itu. Mahu dikatakan dia adalah Alexander the Great pun bukan.
Membina jambatan kehebatan seorang tokoh untuk sesebuah cerita bukanlah perkara mudah.
Sejarah yang dicatat oleh pujangga itu bukan mengikut kronologi seperti pensejarahan moden. Mereka mencatat dan merunut sejarah menurut acuan mereka sahaja, asalkan apa yang dicatat itu akan menggembirakan tuannya. Siapa tuannya itu? Dialah yang menyuruh sang pujangga menuliskan SEJARAH MELAYU. Dan jangan lupa masukkan sekali kisah Puteri Gunung Ledang.
Kenapa begitu?
Agar di tempat kita juga ada makhluk halus perempuan yang ternama, setanding dengan Ratu Kidul itu. Kalau kita semak, hanya pada tahun bila SEJARAH MELAYU ditulis oleh pujangganya? Sedangkan sejarah kerajaan Mataram sudah diketahui, cerita Senopati membuka kerajaan dapat bantuan makhluk halus juga sudah diketahui. Apakah orang-orang Jawa yang hijrah ke Melaka tidak bersembang tentang Ratu Kidul di bumi Melaka?
Dan kebetulan sang pujangga turut mendengar ocehan anak-anak Jawa di tepi Sungai Melaka. Mereka bercerita tentang Ratu Kidul di Laut Selatan.
Kalau begitu apa kata kita buat cerita yang serupa. Hanya sayangnya, pihak istana Melaka langsung tidak peduli dengan Puteri Gunung Ledang.
Tidak ada acara membawa sajian berupa makanan kepada makhluk halus di Gunung Ledang itu. Yang ada adalah perbuatan orang tertentu yang membuang ancak untuk sesuatu tujuan. Atau ada orang menyembelih haiwan bagi tujuan memuaskan hati golongan jin dan syaitan.
Kita tidak perlu berdukacita kalau Puteri Gunung Ledang tidak mahu beraksi dan bereaksi seperti Ratu Kidul. Tradisi kita berbeza. Kita seperti membuang segala kekotoran kepercayaan dan keyakinan yang tidak berfaedah itu. Itu kepercayaan kaum pagan. Tidak usah ditiru. Biarkan Yogyakarta dan Surakarta mengadakan pesta tahunan untuk Sang Ratu. Biarkan mereka buat persembahan kepala haiwan untuk Sang Ratu di Parangkusuma dan Paranggupita.
Biarkan mereka mempercayai bahawa pada waktu bulan purnama datanglah Sang Ratu ke istana untuk berwacana dengan tokoh istana. Bahkan lebih jauh dari itu boleh berasmaradana hingga lewat pagi sebelum Sang Puteri berangkat pulang masuk ke dalam laut semula.
Memang suka bagi kita hendak memahami dunia Sang Ratu di Jawa kerana kita melihat dari jauh. Kita tidak mendalami apa hakikat Kejawen itu. Kalau setakat pembacaan teks pun belum dikira telah memasuki dunianya. Kita hanya mendapat maklumat sahaja.
Memang Kejawen itu dipengaruhi oleh Hinduisme dan islam. Dalam kehidupan Kejawenan mereka percaya bahawa kehidupan ini ada beberapa tahap: tahap kadewan, alam Nabi, alam wali, alam manusia dan alam adil. Di mana Sang Ratu hendak diletakkan di dalam tahapan itu?
Berbalik kepada cerita Melaka, meskipun ada watak yang menyamai Sang Ratu, Puteri Gunung Ledang langsung tidak menyerlah. Namanya telah dilupakan orang meskipun Tiara Jacqeulina cuba mengangkat ke tingkat yang tinggi. Tidak cukup dengan filem dia mementaskan pula cerita itu. Namun tetap tenggelam juga.
Puncanya, kita bukan golongan yang mengutamakan legenda dan mitos. Kita mahu berpijak di bumi nyata. Bukan tidak ada orang yang fanatik terhadap nama Puteri Gunung Ledang. Bahkan mereka boleh beritahu siapa nama puteri itu yang sebenar.
Bahkan siapa yang rajin temubual pak dukun, paranormal, pawang dan siapa sahaja yang menggemari keilmuan hikmah, mereka kerap menuturkan tokoh Puteri Gunung Ledang ini. Ada yang kata selalu jumpa puteri itu. Pernah jumpa puteri di kawasan perkelahan, atas gunung ketika berkhemah atau ketika bertapa.
Apa pun cerita itu tidak ada pembuktian.
Jadi, kalau kita hendak cari tokoh halimunan seperti Sang Ratu Kidul memang tidak jumpa. Bukan tidak ada orang yang bercakap bahawa selain Puteri Gunung itu ada puteri lain bernama Cik Siti Wang Kembang. Dia boleh diseru dan sedia datang jika sesuai dengan hajatnya.
Tidak hairan suatu ketika dulu, seorang Raden ketika "bertapa" di dalam perigi buruk di Gunung Tebu, Terengganu, dia telah dihadiahi sebuntil wang kertas bercap "Cik Siti Wan Kembang" - sayangnya wang itu hanya dijadikan benda mistik dan tidak boleh dibelanjakan untuk beli apa pun!
Nah, kalau kita nak cari tokoh hebat macam Ratu Kidul di Malaysia memang tidak ada. Jadi janganlah cuba-cuba nak bawa Ratu Kidul ke Kuala Lumpur, takut nanti ada yang bilang, "Wah, sudahlah tarian pendet Bali dicuri, tarian Reog Ponorogo dicuri, lagu Rasa Sayang pun dicuri, kini Ratu Kidul pun mahu dicuri?..." []

No comments:

Post a Comment