Thursday, 13 December 2012

BENDA MISTIK MEMANG DIGEMARI

BENDA-benda mistik memang digemari orang. Kebetulan suatu hari, saya berada di pasar karat Petaling Street, KL, pada suatu hari Sabtu. Peniaga memang ramai. Orang yang ada kedai pun heret barang ke situ untuk dijual. Kalau nak buka kedai pun tunggu pukul 10.00 pagi, di situ mereka boleh buka kedai paling awal ketika orang sedang solat Subuh. Tak solat ke bang? Mana tahu! Perkara ini sensitif. Nanti melenting pula.
Jadi, kebetulan seorang lelaki dari utara baru mai katanya dari Kulim. "Saja nak tengok lagu mana kalau boleh berniaga di pasar karat," katanya.
Peniaga ini bukan tak biasa jenguk pasar karat pun. Dia kata dia pernah pi Lorong Kulit Penang, meniaga di sana. Dia pernah pi Ipoh. Dan kini nak cuba di KL pula.
Nama sahaja pasar karat, tetapi di sini macam-macam orang yang jenguk pasar. Kalau boleh nak cari harga paling murah. Kalau boleh nak cari handphone pintar harga RM50. Cincin harga RM2 atau jam tangan RM5.
Bukan orang tak ada duit. Sudah jadi tabiat manusia, kalau pi pasar karat, ditawarnya harga paling murah. Buku pun ada jual. Buku lama, nak kata terpakai pun tidak, buku telah dibaca. 

MISTIK BENDA
Yang saya nak sentuh ialah benda-benda mistik. Setidak-tidaknya ada beberapa orang yang berniaga benda-benda seakan mistik. Nak kata mistik pun tidak. Apabila seseorang itu ketika berniaga bercakap tentang khasiat, kelebihan, tentang keyakinan orang, tentang kepercayaan orang terhadap sesuatu benda yang dijajanya, maka ia secara tak langsung sudah bicara tentang mistik.
Dan lelaki yang gaya penampilannya menyebabkan orang nak bertinggung di sisinya itu menawarkan cecair dalam botol berikat kain kuning.
Apa kegunaannya? Mungkin itulah minyak pengasih, minyak calit untuk kewibawaan, minyak asyik dan macam-macam.
Dan dia juga membawa semacam bulu burung cenderawasih, tapi tak nampak bulunya pun. Agaknya bulu burung itu sudah dicarik-carik dan dimuatkan dalam beberapa botol. Asalkan ada sedikit pun jadilah. Itu boleh dijadikan pengasih.
Itu belum dapat bangkai burung cenderawasih yang dibawa masuk dari Irian Jaya. Kalau ada, burung itu siap diselimutkan dengan kain sutera kuning, diletak dengan cermat. Maklum ia ada harga.
Kalau ada sesiapa nak beli seekor burung cenderawasih mati beragan [?] maka kena bayarlah dengan harga mahal. Apa gunanya? Ntah. Bergantung kepada kepercayaan dan keyakinan atau sekadar mendengar orang kata.
Benda mistik yang nampaknya boleh dijual di pasar karat ini adalah batu cincin. Dengan kaedah bisikan, orang itu telah dapat menjual beberapa biji batu. Terpulang nak buat cincin atau setakat simpan dalam poket. Boleh mendatangkan manfaat katanya, kalau disimpan dalam dompet boleh jadi ibu duit. Bapa duit tak pernah pula orang sebut.
Mereka yang berniaga benda-benda berbau atau berunsuran mistik ini memancing golongan yang suka benda mistik.
Umpamanya yang minat patung Semar dari logam, ia konon boleh dijadikan pegangan. Untuk kebaikan apa, tidak pula dijelaskan.
Dia kata, hanya orang yang tahu dan kenal barang sahaja akan membelinya. Kalau orang baru? Tak kenal barang bagaimana?
Terpulang, sama ada nak simpan patung Semar kecil itu dalam almari kaca atau letak atas meja. Tidak jadi masalah.
Kalau sesiaa ingin benda macam ini tanyakan kepada lelaki Gurkha yang berniaga sejak sekian lama di Petaling Street. Mereka pun ada menyimpan barang-barang mistik.
Setahu saya, ramai juga kalangan paranormal sakti mandraguna datang ke situ untuk mencari benda-benda pelik sebagai koleksi. Ada yang beli secara borong. Bukan apa, nanti kalau datang orang berhajatkan sesuatu dia akan tunjukkan batu Gurkha itu.
"Suka batu? Saya boleh tolong, mana batu yang sesuai dengan seseorang," itulah barangkali cara dia memerangkap pelanggannya yang kebingungan.
Orang yang ditanya itu dah tentu diam membisu. Dia tak tahu batu apa pun. Tetapi dek kerana kepandaian main psikologi, seorang Tuk Baba misalnya dengan bijaksana telah memperdaya pelanggannya agar memiliki batu jenis "mata kucing" - ia sesuai dengan bintang kelahiran, sesuai dengan karakter.
Padahal itu hanya tabur jala sahaja, bukan betul pun. Pelanggan yang bingung itu angguk-angguk.
"Kalau kamu pakai batu ini buat cincin lagi bagus," kata Tuk Baba memujuk.
Biasanya usaha Tuk Baba akan berhasil. Jumpa dia nak pengasih sudah dapat. Sebotol berharga ratusan ringgit. Campur batu mata kucing sudah naik lagi harganya. Campur semua sekali, barulah sedar, Tuk Baba dah sapu duit dekat RM500. "Padan muka aku!" begitulah agaknya kekesalan orang yang sudah kehabisan duit. Kena pergi cari mesin ATM lagi.
Orang yang berniaga di Petaling Street, tidaklah zalim macam orang yang biasa iklan dalam majalah dan akhbar tabloid.
Nak gayung pembeli pun susah sebab di pasar karat ini, setiap orang hanya nak cari barang harga murah. Benda mistik pun agak-agak juga.
Mereka fikir tak kan benda mistik yang berguna nak dibeli dengan harga RM3? Fikirlah, umpamanya benda mistik yang difikirkan nak dijadikan sarana untuk bertandang ke istana Jin bagi mendapatkan bonus istimewa dari Bapa Jin -- Tarik Duit.
Dalam perkara mistik begini, orang tidak fikir sangat soal harga, kena agak-agak juga, biar munasabah.
Kawan yang datang dari Kulim ini kata dia hendak ke Bukit Jugra, Banting, Selangor pula. Nak tengok makam. Bukan dia tidak pernah dengar ada orang kata di Jugra pun ada benda-benda mistik yang diberi oleh makhluk tertentu.
Selalunya orang cerita tentang mimpi, tengah pejam mata berzikir, tengah tertidur sejenak, tengah tidak tahu apa yang terjadi, tiba-tiba benda itu ada. Cerita senada ini sudah kerap kali saya dengar dari orang perseorangan atau mereka yang gemar benda mistik.
Kawan dari Kulim telah berjaya menjual beberapa butir batu yang dikatakan ada khasiatnya. Apabila disebut khasiat daripada batu, khasiat dari kayu, khasiat dari cecair atau bulu haiwan, maka ia adalah mistik. Itu sebab kita katakan benda-benda mistik memang digemari orang.
Ada peniaga yang menumpukan barang-barang pelik begini sahaja. Sebutlah apa sahaja yang orang dok cari. Kalau tak ada pun, dia ada kawan yang memilikinya.
Itu belum bab melayari internet, banyak blog dan laman yang menyediakan barangan mistik. Peliknya, ada sahaja orang mencarinya. Harga banyak mana pun orang tetap beli.
Apa gunanya bang? "Manalah saya tahu!" begitulah jawapan orang yang berniaga barang mistik. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment

Post a Comment