Saturday 15 December 2012

KERAMAT TIOMAN APA PULA?

KONON  ada sepasang naga [suami isteri] tinggal di Tasik Chini, Pahang.
Keduanya pergi ke Laut China Selatan melalui Sungai Pahang sebab nak pergi makan angin di Pulau Tioman.
Dalam perjalanan itu naga betina teringat pada kain cindai yang mistik. Apabila teringat kain itu, dia rasa tak sedap hati, nak balik semula ke Chini. Dia nak ambil kain itu.
Tetapi, cukupkah masa nak patah balik ke Chini dan kemudian meneruskan perjalanan ke Tioman itu?
Bukankah mereka sudah mengetahui, kain cindai ini ada syarat pembawaannya, kalau boleh jangan sampai kedengaran ayam berkokok. Itulah pantangnya. Ini pantang bagi naga, bukan pantang untuk manusia.
Maka, si betina pun patah balik nak ambil cindainya.
Boleh dikatakan usaha dia ambil kain cindai di Chini itu tercapai, hanya, untuk sampai ke garisan penamat, iaitu hampi pulau Tioman itu, terdengarlah suara ayam jantan berkokok.
Apa sudah jadi?
Dia kira sudah langgar pantang naga. Mengikut etika naga, benda-benda mistik atau mustika naga tidak boleh dikeluarkan sebarangan. Ada time yang kena dipatuhi. Jangan sampai cindai terlepas ke tangan manusia. Nanti manusia jadi naga perangainya.
Kesan daripada pantang tadi, konon naga betina telah menjadi Pulau Tioman.
Naga jantan pula jadi Gunung Nenek Mukut.
Jadi, kalau sesiapa pergi Tioman pasti melihat ada gunung Nenek Mukut.
Kalau orang tanya, apa asal-usul kejadian pulau itu, inilah ceritanya. Itu cerita. Pulau ini bukan dari naga atau ular besar pun, Allah s.w.t. dah jadikan pulau itu begitu cantik dan indah. Jadikan sebagai tarikan bagi memuji kebesaran Alah bukan nak jadikan pulau itu tempat lepak dan mabuk-mabuk atau tempat tengok orang telanjang.
Di Pulau Tioman pun ada benda keramat iaitu kubur keramat di Bukit Datuk yang orang panggil DATUK BUKIT. Gunung Nenek Mukut puncaknya kembar bersama Gunung Batu Siman di selatan Tioman. Yang kembar inilah dikatan sebagai tanduk naga, atau tanduk puteri naga tadi.Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment