Saturday 29 December 2012

MAKAN LEBIH UTAMA DARIPADA IBADAT

SETIAP kali datang ke Masjid Pakistani Chow Kit, Kuala Lumpur, saya lihat ada beberapa orang lelaki yang wajahnya biasa dilihat di mana-mana. Maksudnya, saya tidak melihat dia di masjid itu sahaja, bahkan ketika di ibu pejabat Perkin Jalan Ipoh, saya melihat orang yang sama. Ketika berada di depan Masjid India, Jalan Masjid India, juga ada watak yang sama di situ. Itu belum lagi bab Masjid Jamek LRT yang sekarang ditutup untuk kerja renovasi [tak tahu bila siapnya].
Apa yang nak dicatatkan di sini ialah tentang bab makan.
Di KL bab makan lebih utama daripada yang lainnya.
Pendeknya pantang ada acara atau majlis tertentu yang ada bab makan, maka pastilah orang-orang yang suka makan akan datang meskipun tidak diundang.

JANGAN BERKIRA
Dalam pandangan Islam, soal makan jangan berkira, berilah makan kepada orang yang kelaparan. Beri makan lebih afdal daripada beri duit.
Kalau duit nanti mereka beli yang bukan-bukan termasuk rokok.
Bagi mereka kenyang, sebab matlamat duniawi orang bekerja adalah untuk cari makan. Dapat duit untuk beli makanan. Beli beras, ikan, bawang, gula, tepung dan sebagainya. Kalau tak ada duit nak beli makanan apa?
Itulah yang saya nak sentuh.
Di KL ada sekelompok manusia yang tidak berumah, tidak berharta, tidak berpenghasilan, dan tidurnya di merata-rata. Amat disayangkan, masjid dan surau sudah tutup pagar setelah solat Isyak. Maka mereka yang tak ada rumah, tak ada tempat isitrahat akan memilih bawah pokok, kawasan taman dekat Stadium Merdeka dan Stadium Negara, dalam kolong, bawah jambatan, atas jejantas, kaki lima kedai dan bangunan, asalkan boleh lelap sudah. Yang paling berani tidur di perhentian bas atau teksi. Janji hilang ngantuk sudahlah.
Begitulah kehidupan yang mereka jalani setiap hari.

PUTARAN HIDUP
Esok pagi, masuk masjid atau surau atau tandas awam, bayar berapa sen sangat untuk berak dan mandi. Pakai baju dan seluar yang sama.
Bayangkan, betapa baunya, masam dan hapak, siapa yang mengalami kehidupan tragis ini pasti mengakui catatan sedih ini.
Apakah mereka tak ada keluarga di kampung? Ada.
Mereka berasal dari kampung entah dari ceruk mana pun. Ada yang jadi peminta-minta.
Dan ada yang jadi jaga kereta haram. Ada yang harapkan belanja kawan-kawan yang dia kenal.
Dan istimewanya di KL ini ada bab makan percuma.
Ada masjid dan surau sediakan makanan. Itupun bukan disediakan pihak masjid, melainkan hantaran daripada orang yang pemurah, beli nasi bungkus dan diserahkan kepada mereka yang berhajat. Berebutlah mereka mendapatkan nasi bungkus begitu. Kena ingat, mereka bukan saja-saja hantar nasi kalau bukan kerana tujuan tertentu.
Ada hari tertentu kelompok dari puak Kristian atau Buddha yang menyediakan makan percuma kepada mereka.
Saya lihat semua orang berbaris. Yang pakai tudung pun berbaris. Yang pakai kupiah atau songkok pun berbaris.
Mereka sudah tidak peduli dari sumber mana tangan yang memberi makanan itu. Kalau penyedia kata halal, maka mereka pun anggap halal.

BAB LAPAR
Dalam perkara lapar ini, mereka tidak fikir halal atau haram makanan itu, asalkan ayam ia halal, bukan babi. Soal siapa yang masak, daging dari mana itu bukan hak yang lapar nak menyelidik. Jika begitu alamat kebulurlah!
Jadi, di Masjid Pakistani pun begitu juga. Beberapa orang lelaki menunggu kedatangan pembawa nasi bungkus untuk diagih-agihkan.
Mereka menunggu di kawasan masjid semata-mata untuk dapatkan nasi bungkus.
Yang sedihnya, mereka hanya mengharapkan nasi bungkus sahaja, bukan soal solat zuhur, asar atau maghribnya.
Hanya yang bukan dari jenis kelaparan yang mengerjakan solat, manakala yang selalu mengharapkan makanan percuma ini mengabaikan solat.
Datang ke masjid semata-mata untuk dapatkan nasi bungkus.
Setelah dapat, semuanya tinggalkan masjid.
Bagaimana cara nak menarik mereka agar sama-sama mengimarahkan masjid? Agar menambah pahala dengan mengerjakan solat berjemaah?

ADA ALASAN
Kena faham, bayangkan, kalau pakaian itulah yang sejak semalam dipakainya. Sudah tentu ia bernajis. Itulah alasan mereka tidak solat. Jadi jangan marah! Itu urusan dengan manusia. Bagiamana urusan dengan Alah subhanahu wa Taala?
Itulah bahayanya perut lapar dan ketidakadaan sesuatu.
Hidup sebatang kara. Tidur tidak menentu. Kerja tak ada. Jangan nak ketawakan mereka. Kita kena simpati. Cari penyelesaian. Beri lowongan kerja yang sesuai dengan bakat mereka.
Disebabkan saya sudah lama di KL, saya kenal amat dengan orang-orang ini.
Mereka datang ke masjid hanya untuk dapatkan makanan percuma. Setelah dapat, mereka bertebaran. Episod ini juga saya lihat di lantai bawah bangunan Perkim kalau ada majlis ilmu di hari Minggu. Mereka datang secara berkumpulan, tidak kurang 20 hingga 30 orang! Semuanya menagih makanan dan minuman.
Di kalangan mereka, tidak ada pula yang mahu ambil kesempatan ini untuk sama-sama solat di surau pun. Sebab mereka sudah diasuh datang untuk makan.
Ini adalah KESAN daripada tradisi rumah terbuka di KL. Muka itu juga yang datang. Setakat nak makan memang tak habis pun. Tak bengkrap bagi makan kepada si miskin. Hanya satu pendidikan perlu diberi kepada golongan ini agar tidak menjadikan bab makan sebagai keutamaan! Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment