Friday 21 December 2012

SEKADAR CATATAN: ANTARA SYIAH DAN WAHABIYAH

KETIKA memuncak Revolusi Islam Iran, dalam tahun 70-an, orang tidak memikirkan sangat apakah ajaran Syiah yang sebenarnya. Yang orang lihat dari luar adalah kemampuan rakyat Iran bangkit bagi menumbangkan sistem monarki yang dianggap kebal, unggul dan akan menguasai Iran selagi keturunan mereka masih ada. Kini legasi Shah Iran sudah dilupakan orang, dan bukan tak ada percubaan dari kerabat yang berada di Eropah ingin kembali ke Iran untuk merebut haknya. Akan tetapi percubaan apa pun menjadi sia-sia. Orang tertarik dengan Revolusi Iran kerana ia pewatak penting dalam drama pertelingkahan antara kuasa kecil dengan kuasa besar - Iran dan Amerika Syarikat. Ketika itu orang tidak peduli dengan percaturan politik yang ada ketika itu. Bahkan masyarakat luar tidak ambil peduli pun tentang apa ajaran Syiah yang sebenarnya.
Nama Iran masih bermain di pentas dunia. Selepas berjaya menumbangkan sistem monarki timbul pula soal pertelingkahan di antara dua negara berjiran - Iran dan Iraq. Berlakulah perang yang di antara keduanya dengan masing-masing kuasa besar berada di belakangnya. Perang kedua negara ini tidak dipandang sebagai suatu strategi masa depan ketika itu. Strategi yang sebenar, Iran selaku negara Syiah, ingin mendapatkan tanah Karbala dan makam-makam penting yang mereka muliakan. Makam itu jadi penting kepada penganut Syiah di Iran kerana dengan mengunjungi makam mereka mendapat pahala ganjaran yang lumayan, apalagi kalau dapat tidur di kawasan makam itu semalaman. Ganjaran yang disebut di dalam kitab rujukan mereka memang lumayan sungguh. Ia tidak terdapat di dalam kitab-kitab hadis pegangan Ahlu Sunnah Wal Jamaah [ASWJ].
Apabila perang sudah didamaikan, timbul perang lagi apabila Iraq menceroboh Kuwait. Percubaan oleh Saddam Hussein ini dikira suatu tindakan berani. Akhirnya, pasukan Iraq dipaksa keluar dari bumi Kuwait dengan bantuan negara perkasa dalam tentera. Ketika itu orang asyik bicara tentang peluru berpandu Scud milik Iraq. Selesai masalah Kuwait, pihak Amerika yang licik itu berjaya mencipta alasan baru pula apabila adanya pewatak baru di pentas dunia - watak pengganas yang dilabelkan kepada umat Islam, seluruh dunia mengatakan Islam itu ganas. Al-Qaeda dijadikan sasaran. Hari-hari berita tentang Usama bin Laden. Ketika tentera asing masuk ke bumi Iraq, ia bagai permainan yang sengaja direncana oleh pihak Iran. Iran yang Syiah amat mengalu-alukan rejim Saddam digulingkan. Dengan bantuan tentera asing akhirnya Saddam dimalukan di tanah airnya sendiri. Ramai orang bersorak kerana rejim Saddam telah tumbang, dan dia menjadi buruan. Paling menyedihkan, dia dihukum gantung dalam keadaan yang menghinakan sekali.
Dan penting dalam pergulatan kuasa besar di bumi Iraq, ia bukan soal peralihan kuasa semata, tetapi cita-cita besar Iran untuk mendapatkan Karbala tempat suci bagi ziarah orang-orang Syiah sudah terbuka luas. Kelompok yang dikuasai Syiah telah berkuasa di Iraq, jalannya terbuka lebar. Inilah matlamat jangka panjang Syiah yang sebenar.
Saya tertarik dengan pengakuan Kang Jalal [Jalaluddin Rahmat, tokoh penting Ikatan Jamaah Ahlul Bait Indonesia - IJABI] dalam temubual dengan agensi berita Vivanews, Forum, tidak lama dulu. Dia mengakui bahawa pada masa ini 90% umat Islam di seluruh dunia adalah Sunni, manakala Syiah hanya 10% sahaja. Syiah katanya berpandukan kepada ajaran Nabi Muhammad s.a.w. dan ahlul bait atau keluarga Nabi s.a.w., iaitu Ali bin Abi Thalib sepupu/menantu Nabi s.a.w. Fatimah az-Zahra anak Nabi s.a.w. dari isteri pertama Khadijah. Hassan dan Hussein bin Ali adalah dua cucu Nabi s.a.w. dari pasangan Ali dan Fatimah.
Meskipun pada tahap awal masyarakat Nusantara tidak kenal apa itu Syiah, peliknya bak kata Pak Said Aqil Siradj, Ketua Umum Pengurus Besar Nahdatul Ulama mengatakan, tradisi ziarah kuburan, upacara tahlilan semua adalah tradisi Syiah yang awal diamalkan oleh umat Islam atau mungkin Kejawen di Nusantara.
Dikatakan bahawa sejak zaman Abbasiyah lagi Syiah sudah ada di bumi Nusantara. Pertama kali bertapak di Acheh, pada zaman ar-Raniri, ulama Acheh yang menjadi penasihat kepada Sultan Iskandar Tsani adalah Sunni. Walaupun Syiah sebenarnya sudah ada di Acheh, mereka hadir tetapi bersembunyi. Atau mereka bertakiyah?
Menurut Kang Jalal, ada tiga gelombang bagi mengindikasikan kehadiran Syiah di Indonesia.

Gelombang pertama:
Syiah dipelihara di kalangan habib [keturunan Nabi s.a.w.] dari keluarga al-Mukhdor, kemudian yang lainnya para habib banyak yang bergabung dengan Sunni. Kamus Al-Munjid yang menjadi rujukan pelajar di mana sahaja, menyebut penduduk Hadramaut bermazhab Syafie, padahal kata Kang Jalal mereka adalah Syiah. Mereka masuk ke Nusantara untuk sebarkan Islam. Peliknya para habib ini kemudian seperti lupa, bahkan mereka "menyerang" Syiah pula.

Gelombang kedua:
Setelah berlaku Revolusi Iran. Seperti yang saya sebut di awal tulisan tadi. Dengan pembiayaan dari "negara baru" Iran, Syiah menyebar ke segenap pelusuk. Di Indonesia dan Malaysia kalangan inteletualnya, terutama di universiti dan pusat pengajian tinggi lainnya, mereka tertarik dengan pemikiran Syiah, pemikiran revolusioner Iran. Ketika itu semua orang mahu membaca dan menelaah pemikiran Ali Syariati, sosiolog Iran yang terkenal di bidang sosiologi agama. Kelompok yang tertarik kepada pemikiran beliau, iaitu pemikiran Syiah itu tidak memikirkan apa aqidah Syiah, yang mereka tertarik adalah pemikirannya, ketika itu semua orang sibuk ingin membicarakan pemikiran Suhrawardi, dan cerdik pandai Iran yang berpusat di Qom. Ketika itu majalah yang menyiarkan kisah revolusi, pemikiran tokoh-tokoh mereka mendapat perhatian masyarakat. Saya juga tertarik dengan Jurnal Al-Hikmah, sebuah jurnal yang memuatkan bahan-bahan kajian ilmiah termasuk memuatkan pemikiran tokoh-tokoh Syiah, termasuk catatan Kang Jalal dan kawan-kawannya sekali. Sampai pada tahap ini, kecenderungan anak muda dan inteletual kita memiliki buku-buku tentang Syiah hanya fokus pada pemikirannya. Hanya pada kemudiannya sahaja, ajaran tentang keyakinan Syiah itu dijabarkan kepada peminatnya. Maknanya ia berlangsung secara berperingkat, tidak terus menjadi.

Gelombang ketiga:
Masih dari para habib juga yang belajar sebelum revolusi. Jika pada gelombang kedua orang tertarik kepada pemikiran Syiah, akan tetapi pada gelomban ketiga ini mereka mulai ingin tahu bentuk fiqih Syiah. Sejak mereka mempelajari dan memperdalami fiqh Syiah, barulah timbul apa yang dinamakan sebagai konflik antara Sunni dan Syiah. Sekadar bab pemikiran dan pandangan sosiologi masih boleh diterima kerana ia hanya tugasan akademik, tetapi apabila sudah menyentuh bab fiqh, maka terjadi pertembungan di antara dua regu Syiah - Sunni. Bukan tidak ada usaha untuk mendamaikan regu ini seperti umpamanya dengan kelahiran Dialog Sunnah Syiah [terj.Al-Muraja'at yang disusun oleh A.Syarifuddin al-Musawi, Mizan Bandung: cet. pertama 1983]

Menurut Kang Jalal, penganut Syiah di Indonesia ada kira-kira 500 ribu orang [ jika dibanci semua sekali ada yang mengatakan 2.5 juta lebih bahkan mencecah 5 juta umat]. Kenapa? Syiah masih suka bersembunyi. Tidak mahu tunjuk muka. Ramai yang jadi ustaz memberikan kuliah di sana-sini. Yang kenal siapa Syiah adalah orang-orang Syiah sendiri.
Bagaimana di Malaysia? Dari pengalaman saya yang pernah menyunting buku-buku susunan seorang ahli akademik dari Universiti Malaya ketika bertugas dengan Pustaka Ilmu Raya, Kuala Lumpur, tahun 80-an. Idea-idea tentang Syiah tidaklah menarik perhatian saya. Lagipun tugas hanya buat penyuntingan teks bukan pembetulan fakta. Memang syarikat ini banyak menerbitkan buku-buku yang "cenderung" kepada Syiah tanpa ambil pusing pun tentang bagaimana Syiah beramal dalam keseharian hidup mereka.
Ketika zaman Revolusi Iran sedang memuncak, saya sekali lagi bersahabat dengan seorang habib yang memang "gila habis" dengan risalah Al-Quds. Setiap hari Jumaat dia sebarkan risalah di masjid Negara atau Masjid Jamek LRT Kuala Lumpur. Habib ini orang Johor.
Dan dia kalau solat dekat saya, dia letakkan sebutir batu yang saya sudah agak tentunya batu Karbala! Saya tidak ambil pusing pun. Dan ketika itu habib ini meminta saya ikut menyemak dan menyunting bahan yang dibekalkan dari kedutaan Iran, terjemah dan paparkan dalam tabloid yang kami kendalikan. Dengan bertindak begini, apakah saya jadi Syiah? Jauh sekali tidak. Sama seperti orang yang cenderung kepada pemikiran Ali Syariati atau Khomeini para peringkat awalnya dulu.
Kini, khabarnya keyakinan dari ajaran Syiah semakin melebar. Sudah ada kelompok umat Melayu Syiah di negara kita. Hanya lokas tepatnya tidak ada data. Di Indonesia kata Kang Jalal mereka banyak di Bandung, Makassar dan Jakarta. Di Malaysia tentunya di pusat-pusat bandar yang ada tempat pengajian. Di Indonesia mereka ada yang berpegang kepada Syiah Itsna Asyariyah [12 Imam keyakinan mereka]. Imam mereka bermula dari Ali bin Abi Thalib dan terakhirnya Imam Mahdi al-Muntazar yang mereka yakini akan muncul nanti untuk menegakkan keadilan sebelum kiamat.
Jadi, ada yang menganut ajaran Syiah Ismailiyah, terutama yang tinggal di Bali, Sulawesi terutama dari mereka yang berketurunan India dan Pakistan. Ismailiyah imamnya tidak terbatas kepada 12, malah lebih lagi. Syiah dapat berkembang kerana mereka sudah dididik agar tidak melawan pihak lain. Tidak bertindak balas, kecuali kalau mereka disakiti atau diserang secara keterlaluan. Tidak ada kes Syiah menyerang Sunni kata Kang Jalal. Sebaliknya Sunni pula yang buat provokasi menyerang perkampungan Syiah. Sedangkan Syiah yang dianut mereka bagaimana tidak ketahuan lagi. Atau hanya nama sahaja yang Syiah, kalau ditanya lebih dalam mereka tidak tahu apa.
Barangkali kita tidak perlu menyelidik lebih jauh tentang pegangan ajaran Syiah mereka. Kenapa? Syiah adalah ajaran baru. Selama ini mereka semua adalah berpegang kepada Sunni. Apabila datang ajaran Syiah, mereka belajar hanya aspek luaran. Kebetulan kalau di Jawa sana, ajaran Syiah lebih mengutamakan ziarah makam wali, maka itu bukan barang baru. Ia sudah sebati sekian lama, tak payah disuruh-suruh. Begitu juga acara-acara lain.
Kalau menurut kebenaran untuk berpegang kepada ajaran Syiah ini, pihak Majlis Fatwa Kebangsaan [fatwa 1996] kita pernah mengeluarkan kenyataan bahawa ada dua ajaran Syiah yang dbenarkan di Malaysia iaitu, Syiah al-Zaidiyah dan Syiah al-Jaafariyah. Hanya, bagaimana bentuk ajaran dan pegangannya tidak diketahui sangat oleh masyarakat kita.
Bukan tidak ada pengelompokan tertentu yang dikatakan penganut Syiah atau bukan. Kalau mereka menulis novel atau kritikan, mereka akan dikatakan berkarya menurut pandangan Syiahnya. Bagi Syiah yang tidak dilahirkan sebagai Syiah, tetapi memakai baju Syiah kerana seronok dan asyik dengan karya-karya mereka, ia belum layak dipanggil orang Syiah. Jadi, siapa yang mengaku dia Syiah sepenuhnya? Kecuali yang sejak lahir memang itu yang diajar oleh ibubapanya secara Syiah, maka ia akan membesar sebagai orang Syiah.
Sama seperti orang menuduh seseorang itu sebagai Wahabi atau bukan. Hanya kerana suka merujuk kitab karangan Ibnu Taimiyah, Ibnul Qayyim, Syeikh Abdul Aziz Baz, Nasaruddin al-Albani, Syeikh Saleh Uthaimin dan Syeikh Saleh Fauzan al-Fauzan, mereka bukanlah Wahabi.
Dan sejak akhir-akhir ini umat Melayu seperti diingatkan betapa bahayanya dua kelompok ini, Syiah dan kelompok Wahabi.Isu Wahabi ini telah menjadi medan konflik dalam bahasan ilmu, masing-masing melontarkan pendapat dan pandangan menurut yang mereka temui dalam kajian teks rujukan utama. Disebabkan gelanggang bahasan ini terbuka, semua pihak ingin membelek kitab-kitab itu guna memantapkan lagi wacana yang hendak dipaparkan bagi menjawab atau mengulas sesuatu isu.
Sudahnya, apa yang orang kata sebagai perpecahan di kalangan umat itu hanya berpunca dari pandangan yang berbeza itu sahaja. Atau hanya kerana memilih kelompok dalam kepartaian tertentu. Apakah ini kita namakan sebagai perpecahan di kalangan umat? Apa pun ini sekadar catatan penulis sahaja. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment