Saturday 15 December 2012

TANGKAL KEBAL 13 MEI

KETIKA membelek buku catatan lama, saya terjumpa catatan begini:
Ketika 13 Mei 1969 dulu, ada empat orang kyai di Kampung Bahru, Kuala Lumpur yang dikatakan telah mengedarkan beberapa sarana penting yang dipercayai dan diyakini pada ketika itu, iaitu: pengambilan air jampi dan tangkal kebal.
Tidak diketahui bagaimana bentuk tangkal kebal yang dimaksudkan, adakah ia berupa benda yang telah dipotong-potong ikut saiz tertentu, kemudian dibungkus dan dijahit dengan cermat. Biasanya kain warna hitam, merah atau kuning.
Di mana benda itu dipakai? Menurut sahabat yang menceritakan Pak Jamal [Jalaluddin Rahmat asal Kg. Bharu] ia diikat pada pinggang. Jangan diperlihatkan kepada orang lain.
Manakala air jampi itu berupa air mineral sekarang. Air yang telah didoakan dengan sesuatu maksud tertentu.
Tidak cukup dengan sarana ghaib itu yang mebolehkan seseorang jadi kebal, malah bukan tidak ada cerita yang mengatakan orang itu boleh terbang. Ini yang dinamakan mencarik adat. 
Bahkan, ada yang menggerunkan, ada orang cerita, ketika itu banyak terjadi parang terbang. Dan bukan keris terbang.
Apa pun yang diceritakan itu bukanlah parang itu terbang sendiri. Sekiranya tidak dilemparkan oleh seseorang, maka parang itu tidak akan terbang.
Tidak cukup dengan cerita yang ditokok-tambah itu, ada pula yang mengatakan ada kelompok tertentu yang menggelar diri mereka sebagai tentera sabil. Pasukan tentera ini konon datang dari Sungai Manik, Perak nak masuk ke Kuala Lumpur, tapi mereka dihalang dari memasuki zon panas itu.
Kemudian tidak cukup dengan hal itu ada lagi cerita tambahan, adanya kelompok yang dinamai sebagai tentera selempang merah, datang dari Muar dan Batu Pahat.
Hakikatnya ia hanya cerita yang digembar-gemburkan oleh kalangan tertentu sahaja, terutama mereka yang ketika itu gemar kepada macam-macam ilmu.
Bahkan seorang kawan lain mengakui, pernah berguru di Negeri Sembilan dan Melaka, dan dia mengakui ada mengamalkan ilmu semacam kebal begitu. Pernah tunjuk aksi ketika zaman pancaroba dan pernah melarikan diri ke Johor dan menumpang di rumah bekas pegawai polis berpangkat [Dato Zaman Khan]. Semua ini tinggal kenangan belaka.
Ditanya, adakah itu rusuhan kaum? Dia mengakui tidak. Benda itu spontan terjadi, bukan kerana perkauman, tetapi ketika itu masih banyak kumpulan samseng di sana-sini. Dan di sekitar KL sendiri, macam cendawan tumbuh lepas hujan. Kumpulan samseng aktif di sana-sini. Sebut mana jalan dan lorong, ada sahaja kelompok yang aktif. Dan kawan saya tadi juga mengakui menganggotai salah satu kumpulan samseng. Kini dia sudah taubat dan yang susahnya ada susuk yang tak dapat nak buang, masih ada dalam badan. Susuk apa? Kebal, katanya. Begitulah ceritanya. Wallahu a'lam. [Majalah Intisari].

No comments:

Post a Comment