Saturday 15 December 2012

KERAMAT TANJUNG TUAN

DULU kalau di sebut Tanjung Tuan, orang ingat pada keramatnya, selain keramat Sungai Udang.
Tanjung Tuan dulu disebut-sebut kerana di situ konon ada makan milik Parameswara, raja Melaka yang mula-mula.
Kemudian Tanjung Tuan juga popular sebagai tempat orang berkunjung terutama yang percaya dengan mistik. Konon di situ mereka boleh menurun, minta itu dan ini pada "keramat" akan tetapi permintaan yang paling agung dan pupular ialah minta empat digit.
Selain itu, ada juga yang mempercayai kekeramatan makam di situ kerana hiasan kain kuning dan alatan untuk ritual yang mereka lakukan. Letakkan apa sahaja, orang yang kemudian akan bertambah gerun dan psikologinya langsung "membesarkan" area itu sebagai keramat.
Bukan soal keramat itu yang nak diceritakan, tetapi kenapa dipanggil Tanjung Tuan?
Tuan siapakah? Ia mungkin ada kaitan dengan orang putih yang berkunjung ke situ. Rumah Api yang didirikan di situ jadi mercu tanda dari arah laut.
Sudah tentu Tuan yang dimaksudkan bukan sesiapa lagi kalau bukan orang putih. Dia tuan, dan kita hamba. Sikap memuliakan orang putih dengan panggilan Tuan sudah jadi kebiasaan. Dan sekarang, baharulah kita tahu, bahawa kita juga adalah Tuan.
Dalam surat menyurat kita dibahasakan Tuan/Puan, Encik dan sebagainya.
Tanjung Tuan dulunya terkenal dengan sebutan Cape Richardo. Sudah tentu itulah tuan yang dimaksudkan.
Kehebatan Tanjung Tuan ini pada zaman dulu ada kaitan dengan cerita lisan konon ada nelayan pantai yang dapat melepasi kawasan pusaran air di tengah laut bersetentangan Tanjung Tuan.
Orang yang mampu mengelak dari terkena pusaran air itu dianggap orang hebat, atau orang ada ilmu, orang ada keramat.
Khabarnya, pusaran air itu sangat merbahaya, tarafnya macam Tiga Segi Bermuda sana.
Semua nelayan takut hendak tempuh kawasan air pusaran di situ, jadi mereka cukup berhati-hati takut sampannya ditelan air pusaran.
Salah seorang nelayan kampung apabila menempuh kawasan air pusaran itu pada waktu bulan mengambang dikatakan telah berjaya merentasi halangan maut itu. Dia dapat berkayuh di kawasan air pusaran tanpa terkena apa-apa bala pun.
Kehebatan orang ini khabarnya ada kaitan dengan kubur Tuk Keramat Lela yang orang kunjungi sebagai makam keramat. Kehebatan nelayan yang dapat melepasti air pusaran itu, konon menyebabkan setelah dia meninggal, kuburnya dikeramatkan. Dia adalah orang keramat kerana hanya dia yang berani memasuki zone bahaya -- air pusaran yang bersetentangan dengan Tanjung Tuan. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment