Saturday 29 December 2012

BULU CENDERAWASIH BERKHASIAT KATANYA

ADA kawan yang bawa bangkai burung cenderawsih di dalam begnya. Bangkai burung itu dibungkus dengan kain kuning, dibubuh wangian attar agar semerbak. Bangkai burung itu entah dibawa dari mana, mungkin dia beli dari seorang agen yang memang kerjanya bawa bangkai burung. Maknanya mereka menjalankan perniagaan bangkai burung. Burung sudah mati. Dan tidak mungkin mereka akan bawa burung cenderawasih yang boleh taruh dalam sangkar macam burung merbuk.
Biasanya orang percaya sangat kepada kelebihan memiliki bulu cenderawsih ini. Daripada mana mereka tahu bahawa bulu burung itu bermanfaat, tidak ada kitab shahih pun yang boleh dijadikan rujukan.
Jadi, selama ini, rujukan mereka adalah cerita lisan yang dituturkan oleh orang perseorangan. Kawan kita tadi kata bulu burung cenderawasih boleh dijadikan minyak pengasih, atau penambat cinta. Itupun masih diragui, kenapa perlu cenderawasih, bulu burung merak tak bolehkah? Bulu ayam di dalam reban kita itu tak bolehkah?
Inilah yang dikatakan mistik.
Kepercayaan seseorang kepada sesuatu benda hanya berdasarkan cerita atau bawaan seperti kes kawan tadi yang mendengar cakap orang bahawa bulu cenderawsih berkhasiat.
Kalau nak semak balik, cerita cenderawasih ini banyak yang tak masuk akal, seperti juga kisah mitos yang dimuatkan dalam buku Sejarah Melayu atau Hikayat Hang Tuah itu.
Cerita cenderawsih lagi mengarut.
Apa tidaknya, konon ada seorang perempuan tua [tak tahu berapa usianya] masuk ke hutan untuk mencari buah-buahan hutan bertemankan seekor anjing betina. Dia jumpa pokok pandan [?] berbuah lebat. Dia petik dan diberikan kepada anjingnya.
Mana ada anjing makan buah-buahan macam itu? Mungkin ini anjing pelik sudah diajar makan apa sahaja yang tuan dia boleh makan.
Setelah makan buah itu, perut anjing betina makin besar seolah-olah bunting. Anjing boleh bunting makan buah, kalau orang makan buah itu tentu bunting juga seperti anjing.
Maka perempuan itu pun makan buah pandan dengan harapan boleh bunting. Harapannya menjadi, dia bunting dalam beberapa hari sahaja dan kemudian melahirkan seorang bayi lelaki diberi nama Kweiya.
Apabila anak itu besar sikit, dia ajak ke hutan untuk buat huma dan berkebun. Bakaran daun kering ketika berladang menyebabkan asap berkepul ke udara. Datanglah seorang pemancing ke situ. Dia tanya itu dan ini, kemudian pinjamkan kapak untuk menebang kayu di situ.
Budak lelaki itu ajak pemancing balik ke rumah. Dia cadang nak kahwinkan pemancing itu dengan ibunya si perempuan tua tadi. Ibunya setuju.
Kahwin cara dia senang sahaja, tak payah itu ini. Janji duduk bersama sudah dikira kahwin. Kahwin mengikut kaum paganis begitulah agaknya. Hasil daripada perkahwinan itu, lahir dua anak pula seorang lelaki dan seorang perempuan. Campur dengan Kweiya, sudah ada tiga anak di rumah itu.
Kweiya jadi budak yang dicemburui oleh dua adiknya. Ketika ibu bapa berkebun, dua beradik itu telah membuli si abang. Dibeduknya Kweiya hingga benjol-benjol. Tetapi semua itu dirahsiakan.
Akhirnya Kweiya jadi budak bodoh. Hari-hari dia kena dera oleh adiknya. Dia sabar dan mengalah. Tidak repot pada ibu bapanya. Polis apa lagilah.
Dia menyorok dalam rumah. Berlindung di sebalik tikar dan batang tebu yang disandarkan. Ketika itulah Kweiya memintal benang untuk dijadikan semacam tali. Keadaannya berumbai-rumbai. Ada yang warna-warni. Dia berangan-angan nak tinggalkan rumah itu. Dia tak tahan kena dera oleh adik-adiknya.
Maka dia memintal benang itu secara senyap-senyap. Semuanya disorokkan.
Perbuatan Kweiya yang  menyendiri itu menyebabkan ibu bapanya tanya. "Mana abang kamu?"
"Tak tahu!" itulah yang boleh budak dua beradik itu jawab.
Yang peliknya, hasil dari pintalan benang untuk buat tali itu, Si Kweiya telah mencipta semacam kepak. Dan kepak itulah kemudian digunakan untuk meniru-niru cara burung.
Dia melompat dan mengepak ke atas bumbung. Dari bumbung dia melompat ke pokok. Maka jadilah dia seekor burung.
Si ibu melihat anaknya sudah boleh terbang, maka dia pun nak ikut sama. Minta tali yang digunakan oleh si anak untuk terbang juga.
Ini pintalan tali ajaib. Lainlah kalau dia buat kepak betul-betul seperti buat kepak layang-layang burung misalnya.
Sudahnya Kweiya menyelinap jadi burung. Ibunya pun ikut sama kerana tak menyangka, Kweiya dibenci oleh dua beradik itu. Si ibu ingin mengikut jejak anaknya. Iaitu anak yang lahir hasil dari makan buah pandan yang ajaib. Itulah asal-usul burung cenderawasih mengikut cerita lisan orang Papua Barat.
Kini, setelah sampai ke tangan paranormal, dukun atau peminat benda mistik, ia sudah jadi cerita lain. Versi yang diperbaharui, bulu cenderawasih boleh taruh dalam botol, buat minyak pengasih. Yakin boleh jadi, tak yakin jangan.
Kebetulan ketika mengunjungi pasar karat di Petaling Street bulan Oktober 2012 lalu, saya terserempak seorang peniaga kaki lima. Dia kata dia ada bawa secarik bulu cenderawasih. "Banyak khasiatnya bang!" katanya kepada saya.
Lihatlah: perempuan tua, anjing betina, buah pandan, lahir budak anak pokok pandan [asalnya dari buah pandan, ia cucu pokok pandan], didera adik beradiknya, merajuk, memilin benang tanpa tujuan, akhirnya jadi kepak burung, boleh terbang, jadi burung. Itulah cenderawasih!
Biarlah orang Papua Barat itu dengan kepercayaannya. Itu cerita lisan. Buat apa nak percaya sangat. Tetapi yang menghairankan, bagaimana bulu burung cenderawasih itu begitu berkhasiat sekali? Fikirkan. []

3 comments:

  1. Saya ada seekor burung cenderawasih mahu dimaharkan dgn harga berpatutan. Sila hubungi saya.

    ReplyDelete
  2. Dalam dunia ni sesuatu yg Tuhan jadikan pasti ada hikmahnya.Usah bersandar pd logik akal semata2.Sains tanpa agama pincanglah dunia

    ReplyDelete