Thursday 27 December 2012

MUHASABAH DIRI - DOSA-DOSA SEBESAR UHUD

ADA orang yang mengambil jalan mudah dalam perkara dosa. Ya, mana ada orang yang terhindar dari melakukan dosa? Jika tanpa dosa bagaimana kita hendak berdoa agar diri kita diampuni dari dosa? Dosa mesti ada dalam diri seseorang. Jika seorang hamba telah terhindar dari segala macam dosa besar, ia tetap ada dosa kecil yang tidak disedari.
Ada sebuah hadis yang menarik untuk disorot. Iaitu yang bermaksud:
"Demi dzat yang jiwaku ada di tangan-Nya, seandainya kalian tidak pernah berbuat dosa, nescaya Allah akan menggantikan kalian dengan mendatangkan satu kaum yang kemudian kaum tersebut berbuat dosa, kemudian mereka meminta ampun kepada Alah, dan Allah akan mengampuni mereka." [Hadis riwayat Muslim].
Bukanlah maksudnya lebih baik melakukan dosa daripada tidak melakukan langsung. Ia memberi gambaran akan kemurahan Allah kepada hamba-Nya, bahawa seseorang yang telah melakukan dosa itu, mereka boleh meminta ampunan kepada Allah. Allah akan mengampuni dosa mereka. Jadi, tidak perlulah meminta ampun kepada makhluk-Nya, kecuali dosa yang dilakukan sesama manusia, itu mereka kena jumpa dan minta maaf dengan cara yang baik.
Dalam bab dosa ini, tidak ada siapa tahu berapa banyak dosa yang telah ditanggung oleh seseorang. Memang orang menilai daripada kelakuan seseorang. Dosa sebanyak mana pun mereka tidak tahu. Selagi masih bernafas, dosa menggelayut di mana-mana, kerana iblis sudah berikrar mahu menyesatkan manusia dari segenap penjuru. Ini sudah diikrarkan dan Allah subhanahu wa Taala membenarkan sang iblis berbuat apa yang dia mahu.
Dalam bab dosa ini, tidak ada orang yang mencatatkan dalam diarinya, apakah dosa yang telah dilakukan pada hari itu. Umpamanya pada hari ini, dosa apakah yang telah aku lakukan? Tanyakan pada diri sendiri.
Oh, aku telah mengghibah seseorang yang aku kenali. Boleh jumpa dia minta maaf. Atau ghibah itu digantikan dengan pujian terhadap si fulan. Atau aku telah mengambil hak milik orang lain walaupun benda yang kecil dan dianggap tidak apa! Di tempat kerja umpamanya, kita suka mengambil sesuatu untuk dibawa balik. Akhirnya ia jadi simpanan di rumah. Tanyalah kepada diri, benda apakah itu? Bolehkah digantikan?
Selalunya kita anggap ringan sahaja. Tak ada apa. Bukannya curi, kita hanya ambil sahaja. Memang kita berprasangka begitu, tetapi di sisi Allah subhanahu wa Taala bagaimana? Kita melihat dari sudut tafsiran yang berbeza. Begitulah juga dengan suatu kaum yang wujud di bumi tanpa melakukan suatu dosa, maka mereka akan digantikan dengan kaum lain yang melakukan dosa dan kemudian mereka meminta keampunan kepada Allah subhanahu wa Taala.
Meminta ampunan ketika telah melakukan sebuah dosa adalah lebih bermakna daripada tidak ada dosa langsung. Manusia mana yang dapat menghindar diri dari dosa? Sedangkan dalam majlis ilmu yang dikatakan sebagai taman-taman syurga pun akan ada dosanya. Dosa riyak. Dosa ghibah. Memang ada ghibah yang dibenarkan dengan tujuan pengajaran, kena sebut contohnya supaya jadi jelas, tetapi berapa banyak yang tidak dapat mengawal nafsunya ketika berwacana?
Tentang dosa pula, orang hanya fokus kepada dosa membunuh, mencuri, menyamun, merompak, merogol, rasuah, riba, makan harta anak yatim, memutuskan silaturrahim, derhaka kepada ibu bapa, dan sebagainya.
Jarang di antara kita memikirkan tidak tutup aurat itu satu dosa. Sebab itulah, bilangan wanita yang menjadi penghuni kejiranan kita masih ramai yang tidak tutup aurat. Mereka masih menunggu hidayah. Lepas itu baru nak hijrah.
Kemudian setelah dedah aurat, sudah tentu kaum lelaki akan mendapat saham dosa kerana melihatnya baik dengan secara langsung atau tidak. Membuatkan orang terkata-kata tentang kelakuannya itu. Ya, dosa mata, dosa syahwat, semuanya diumbar-umbar. Ada yang tutup rambut tetapi mempamerkan bentuk tubuh yang aduhai. Sepatu yang berfesyen penuh gaya.
Tutup rambut tetapi masih suka mendengar muzik dan nyanyian. Masih bergoyang-goyang mengikut rentak muzik. Sedangkan inilah bahana yang kita abaikan. Puncanya? Sejak kecil dahulu kita sudah didedahkan kepada muzik dan nyanyian. Tidak ada seorang cikgu pun tegur kita bahawa dengar muzik dan nyanyian itu tak boleh atau diharamkam.
Lantaran itu, sejak dulu sampai sekarang, kefahaman terhadap isu ini masih belum jelas. Orang anggap dibolehkan. Sebenarnya, kita terlalu berhati-hati untuk bercakap tentang sesuatu. Kita terlalu menekankan unsur-unsur Islam sahaja, sedangkan apa itu unsur Islam pun kita tidak faham. Mana yang ditegah dan mana yang disuruh pun kita masih tidak faham. Atau kita tidak mahu menyinggung mana-mana pihak. Dan kita mengatakan mubah kepada perkara yang tidak baik itu. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment