Saturday 29 December 2012

LU CAKAP TAK SERUPA BIKIN - ASH-SHAFF

PAGI tadi ada tazkirah kecil di sebuah masjid di Jalan Gombak.
Apa yang diperkatakan oleh pentazkirah adalah isu biasa yang orang anggap tak ada apa-apa. Ia berkaitan dengan dialog yang sering kita ucapkan di mana-mana:
CAKAP TAK SERUPA BIKIN.
Perkara ini jika diperhatikan baik-baik menyebabkan seseorang jadi takut nak bercakap.
Pengajarannya, jangan bercakap tentang sesuatu yang kita sendiri tak mampu nak laksanakan.
Dalam bab ilmu umpamanya, janganlah kita bercakap tentang sesuatu yang kita tak pernah buat, atau kita sendiri malas melakukannya. Contoh dalam bab solat berjemaah. Kita suruh orang lain mengerjakan solat berjemaah di masjid atau surau, sedangkan yang menyuruh itu sendiri leka dengan urusan duniawinya, dan tetap solat sendirian.
Kita menyuruh orang lain jaga anak isteri jangan sampai masuk ke neraka.
Kita sendiri tak faham apa maksudnya. Anak tak tutup aurat pun kita biarkan. Isteri tak tutup aurat pun kita diam. Sudahnya nanti timbul fitnah.
"Hai anak ustaz sendiri pun tak tutup aurat bagaimana?"
Atau, "Nampak isteri ustaz bukan main bergaya shopping di Sogo petang semalam?"
Jadi dalam bab CAKAP TAK SERUPA BIKIN ini, ia bukanlah kata-kata kosong. Ia memberi kefahaman paling mudah untuk orang yang tak faham. Itulah bahasa paling mudah orang nak faham. Jangan gunaan bahawa akademik dan kiasan berbelit-belit.
Ustaz yang bagi tazkirah pagi tadi menyentuh tentang maksud dalam surah ash-Shaff [barisan, macam barisan dalam solat yang selalu imam ingatkan setiap kali nak mulakan solat berjemaah].
Dalam surah itu ada ayat yang berkaitan CAKAP TAK SERUPA BIKIN.
"Hai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang tiada kamu perbuat? Amat besar kebencian di sisi Allah bahawa kamu mengatakan apa-apa yang tiada kamu kerjakan." [ash-Shaaf: 2-3]
Justeru, kalau ketika tazkirah ustad menyebut kita kena kurangkan tengok televisyen yang tidak bermanfaat programnya, atau tidak tengok langsung. Tetiba anak dan isteri ustaz di rumah asyik menonton persembahan nyanyian artis hingga luput waktu solat.
Inilah yang bahawa dalam bab mengatakan sesuatu yang tidak dibuat. Di kalangan pendidik pun banyak begitu. Menyuruh orang suruh buat baik, sedangkan dia sendiri tak mampu nak buat baik.
Itu sebab ada orang kata, kalau guru kencing berdiri, maka murid akan kencing berlari.
Kata-kata ini mungkin timbul daripada perbuatan setengah kalangan guru yang suka kencing berdiri. Sekarang pun banyak tandas untuk kencing berdiri di mana-mana.
Perbuatan yang dikatakan menyerupai "cakap tak serupa bikin" ini selalu disebut ketika ceramah politik apabila menyatakan seseorang, walau tak sebut nama, orang sudah sedia maklum. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment