Saturday 15 December 2012

KISAH CALON ARANG DARI PULAU BALI

RATNA MANGGALI nama anak dara Si Calon Arang.  Calon Arang di sana dikenali sebagai seorang perempuan yang mengamalkan ilmu hitam. Kelebihan ilmu hitamnya itu konon boleh mempengaruhi hasil tanaman mereka, sawah mereka subur atau diserang bena perang atau wabak lainnya adalah berpunca daripada ilmu hitam Calon Arang ini.
Maka, oleh sebab si emak amal ilmu hitam, anak daranya Si Ratna Manggali tak laku-laku. Orang tak berani nak masuk meminang. Padahal dia memang cukup cantik mengikut ukuran gadis Bali pada zamannya.
Calon Arang tentu tak sedap hati, sebab pada zaman dulu, kalau ada anak dara tak laku, orang tua juga yang dapat malu. Ke mana pergi orang akan tanya, bila Ratna nak nikah? Tak ada soalan lainkah? Lama kelamaan Calon Arang naik geram dan menyampah dengan soalan dan gosip keliling kampung.
Maka, sebagai pengamal ilmu hitam, Si Calon Arang telah berkira-kira hendak mencolek seorang anak dara untuk dikorbankan di sebuah kuil. Dia nak korban anak dara orang itu untuk persembahan Dewi Durga yang dia yakini dan imani.
Kebetulan apabila dia telah melaksanakan korban itu, berlakulah banjir besar di sekitar Pulau Bali. Apabila banjir melanda, banyak yang mati dan bangkai bertaburan, wabak penyakit pun menjadi-jadi.
Mengetahui perkara yang terjadi maka Raja Airlangga minta bantuan penasihatnya Si Empu Baradah. Raja Airlangga suruh Empu Baradah jumpa Calon Arang, bisik pada telinga perempuan tua itu bahawa Empu Baradah sedia untuk carikan calon yang layak berkahwin dengan anak dara Calon Arang yang jelita itu. Dia adalah Empu Bahula. Pesta perkahwinan diadakan tujuh hari tujuh malam. Tak dapat dibayangkan bagaimana keadaannya kalau zaman sekarang.
Maka, apa tujuan perkahwinan ini?
Ia sebenarnya ada muslihat terbesar. Bukan soal kahwin dengan anak dara Calon Arang sahaja, tetapi pihak istana sudah arahkan agar setelah berkahwin, dan tinggal bersama Calon Arang, Empu Bahula hendaklah masuk ke bilik pemujaan Calon Arang. Cari buku daras yang menjadi pegangan dia. Ilmu Calon Arang itu ada dalam kitab itu. Kitab induk ilmu Calon Arang.
Buku yang dimiliki oleh Calon Arang ini umpama kitab pegangan ilmu Ghaib mereka. Maka, setelah jadi menantu Calon Arang, Empu Bahula pun menekuni ilmu sihir dari ibu mertuanya, itulah ilmu mistik Calon Arang.
Dia belajar dan belajar sehingga tamat. Kira dia bertalaqqi dengan Calon Arang.
Ikut cerita, setelah tamat pengajian, maka buku mistik Calon Arang [masa dulu mana ada mesin fotostat] maka kitab induk itu dibawa keluar dari rumah Calon Arang. Kitab itu diserahkan kepada Empu Baradah atas arahan istana.
Apa sudah jadi? Rahsia keilmuan Calon Arang sudah diketahui oleh istana, maka dengan kemampuan ilmu tanding ilmu, Calon Arang sudah kalah. Dia tidak sedar, bahawa dengan kerana perkahwinan anaknya itu, ilmunya telah dapat dibocorkan. Tidak ada rahsia lagi. Peliknya Dewi Durga pun tidak tolong Calon Arang untuk melawan tindakan istana.
Akhirnya Calon Arang dan anaknya membawa diri ke kampung Ghirah, kerajaan Daha atau Kediri.
Sejak kekalahan di segi perang ilmu itu, maka ketakutan orang kepada Calon Arang sudah merundum di Pulau Bali.
Apa sebabnya orang gerun kepada nenek Calon Arang ini?
Mengikut cerita dia ini memang hebat dalam ilmu teluh, ilmu tenung. Dia mahir baca mantera tulah untuk mengenakan orang.
Apa yang berlaku setelah pindah ke Daha (Kediri?), disebabnya namanya sudah busuk, ke mana dia pergi, selalu dikaitkan dengan keburukan. Apabila di tempat baru itu juga terjadi musibah penyakit dan wabak, maka Calon Arang dan anaknya dipersalahkan. Kata yang empunya cerita, ketika di rumah Calon Arang boleh berubah wajah, dari cantik menjadi buruk dan cantik semula. Ia mengikut bulan mengambang.
Dari kisah ini kesimpulan yang boleh diambil, untuk mengalahkan orang yang berilmu, kita kena pelajari ilmunya baik dengan apa cara sekalipun, termasuk kepandaian bermuslihat. Tetapi kalau ilmu hitam buat apa kita curi untuk mempelajarinya? Adakah sihir nak digunakan untuk melawan sihir?  Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment