Sunday 16 December 2012

MISTIK MAKHLUK HALUS ADA-ADA SAHAJA!

Cerita mengenai makhluk halus ini memang mengasyikkan. Betapa tidak ia adalah cerita yang tidak akan habisnya, meskipun cerita mistik begini kalau nak ibaratkan air yang melekat pada jari yang kita celup pada lautan, maka cerita ini tak sampai sekuku pun!
Daripada berbagai versi penceritaan yang merakyat, maka ada beberapa kesimpulan bagaimana makhluk halus ini berkembang biak.
  • Makhluk ini ada lelaki dan perempuan, ada dalilnya, maka mereka pun berkembang biak hasil daripada perkahwinan di antara mereka, dalam adat istiadat, dan mengikut cara mereka. Kita tidak mengetahui bagaimana.
  • Ada cerita yang menyebut bahawa makhluk yang baik mereka berkahwin menurut yang disyariatkan, sedangkan yang kafir maksudnya, mereka berbuat sesuka hati mereka termasuk bersekedudukan, berkhalwat sepanjang masa, berzina dan saling memperkosa, maka lahirlah anak-anak mereka yang berkembang biak, tetapi tidak ada yang dicampak dalam tong sampah, dalam jamban atau di belakang hospital seperti yang dilakukan manusia biasa.
  • Ada cerita mengatakan makhluk jenis peri atau pari-pari itu berkembang biak hasil suka mengendap orang melakukan maksiat [baca zina] terutama di kawasan hutan, tepi air terjun, tasik, tepi laut dan sebagainya. Makhluk ini menunggu masa untuk menjilat segala peninggalan yang dilakukan oleh dua insan bercinta tadi [ini seperti kes Marhum Mangkat Dijulang, di mana Cik Apong memakannya sehingga dia bunting, tetapi adegan ini ada kaitan dengan hubungan terlarang manusia dengan jin perempuan].
  • Ada cerita mengatakan makhluk puntianak [versi Palembang] hidup berkelompok sesama mereka, dan mereka juga berkembang biak menurut caranya yang tidak diketahui manusia.
Ada sebuah pulau pula menurut orang yang pernah gunakan ilmu bagi menarik tabir mistik di situ, mereka bergantung kepada bau wangi-wangian untuk membiak.
Nama pun mistik, ia suatu paparan yang mungkin benar dan mungkin tidak. Apa pun orang memang suka kepada cerita yang berbentuk begini sebagai pelerai minda. Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment