Saturday 15 December 2012

BAJANG, APA DIA SEBENARNYA?

KALAU sesiapa semak kamus [DBP] bajang itu adalah sejenis hantu berkuku panjang yang konon suka kacau perempuan hamil atau kanak-kanak. Itu adalah gambaran tentang Si Bajang, tetapi tidak dipastikan apakah gambaran ini dari penglihatan seseorang yang pernah terserempak dengan hantu tersebut? Tidak dipastikan lagi.
Kawan saya dulu, Dharmala NS ada tulis buku bertajuk BAJANG PELIHARAAN, terbitan Mulya Utama, Taman Seri Gombak, Selangor. Dia gunakan nama samaran Tuk Awang Ngah. Ilustrasi buku itu dibuat oleh Masden, Pak Ngah yang orang anggap penjaga atau jurukunci di Tasik Pedu dulu [andong misnon.blogspot.com].
Hal hantu bajang ini sebenarnya ada banyak versi. Lain orang lain ceritanya. Lagipun penampakan hantu ini adalah sesuatu yang sukar diceritakan, lainlah kalau ada sesiapa yang dapat menyimpan gambarnya baik dengan kamera telefon tangan atau kamera digital yang canggih.
Menurut yang empunya cerita, hantu bajang ini perlu diwarisi. Jadi ia adalah salah satu saka di kalangan orang kita. Jika tidak ada pewaris, pemilik atau tuannya akan sengsara hingga jadi macam bangkai bernyawa. Ketika meninggal mayatnya berbau busuk dan jika ditanam, [konon] ia akan bangun semula.
Dan kalau dia sudah bangun semula, maka dia akan datang ke dapur dan menyelongkar makanan yang ada, dia makan dengan lahapnya.
Kisah ini kalau difilemkan maka banyak bumbu yang ditokok-tambah untuk mengasyikkan supaya ia lebih menyeramkan.
Apa sebenarnya bajang?
Menurut cerita, ia asalnya daripada pemujaan, iaitu memuja mayat bayi yang mati ketika dilahirkan. Bagaimana hendak memujanya? Adakah dia kena larikan mayat bayi itu atau korek kubur bayi itu setelah ditanam? Tidak diketahui. Kemungkinan mengorek, itulah jawapan yang selalu ada.
Dalam bab ini tidak ada risalah tentang bagaimana hendak menghasilkan seekor bajang.
Sudah tentu ada syaratnya, ada kaedahnya, bukan terus jadi hanya dengan mengambil mayat bayi. Kalau bayi dicampak dalam tong sampah atau dalam tandas boleh atau tidak?
Nampaknya, kitab ilmu tentang bagaimana mencipta seekor hantu bajang tidak ada di pasaran. Kalau ada berebutlah orang memiliki. Jika ada pun, orang tak pasti ia sahih atau tidak, boleh dipakai atau tidak, atau rekaan semata-mata?
Kemudian kata yang empunya cerita, apabila sudah siap dipuja, maka ia jadilah hantu bajang. Rupa hantu bajang itu sendiri orang tak tahu, kecuali apa yang kamus nyatakan tadi. Berkuku panjang, suka kacau perempuan hamil.
Dalam cerita hantu kita banyak sangat hantu yang suka bayi dan perempuan hamil. Kenapa?
Mungkin ia ada kaitan dengan kepercayaan orang zaman dulu. Proses kehamilan dan kelahiran dianggap sangat penting, lebih-lebih lagi kelahiran bayi. Ia seperti dikeliling berbagai pantang larang semata-mata kerana banyaknya hantu yang berkeliaran yang dikaitkan dengan kelahiran bayi.
Hantu anak kerak di Siam pun gunakan bayi juga.
Bagi mereka yang telah memiliki hantu bajang, dia kena simpan hantu itu dalam ruas buluh. Ada sejenis daun digunakan untuk menutup hantu bajang itu dalam ruas buluh.
Nah, jadi kalau ada ruas buluh di rumah, berhati-hatilah, takut kawan-kawan anggap kita simpan hantu bajang pula. Ia macam buluh buat lemang juga.
Sebenarnya cerita hantu macam ini sudah hampir lupus dari masyarakat kita. Ia hanya cerita kosong yang tidak berfaedah. Lagipun, Islam telah menghapuskan amalan karut seperti ini. Jika ada bajang pun apa gunanya? Adakah ia memberi manfaat kepada pemiliknya? Dan penghasilan bajang pada peringkat awal pemujaan, atas tujuan apa? Mungkin pada zaman dulu, sesiapa yang ada bajang dalam peliharaan ia seperti memiliki seekor anjing garang yang boleh jaga rumah. Atau itulah senjata ghaibnya, andai diri dan keluarganya diganggu orang lain.
Kenescayaan itu ada pada tujuan ini. Iaitu untuk pagar keselamatan dari gangguan orang lain. Bukankah dulu zaman tak tentu hala? Kanun Acara Jenayah pun belum dikenali? Wallahu a'lam. []

1 comment: