Sunday 16 December 2012

ORANG BAGAIMANA LAYAK MENGUSIR SYAITAN?

Berkatalah Ibnul Qayyim al-Jauziyah, nak mengubat orang dirasuk jin atau makhluk halus bukan kerja senang. Bukan semua orang boleh nak ubatnya, kerana orang itu kena berinteraksi dengan syaitan yang terkutuk lagi jahat. Kalau orang tak ada semangat melawan, tak hebat, tidak digeruni oleh syaitan, maka dia tidak mampu melakukannya. Oleh kerana jahatnya makhluk itu, Allah memerintahkan kita berlindung darinya, Nabi sallahu 'alaihi wassalam juga berlindung darinya dan memerintahkan kita buat begitu.
Nak mengusir makhluk jahat ini macam kita pergi berperang. Nak perang kena ada senjata. Kalau tak ada senjata tidak bolehlah kita hendak melawannya.
Nabi sallahu 'alaihi wassalam hanya berkata: "Keluarlah hai musuh Allah, aku Rasulullah!"
[Zad al-Ma'ad, 4/67]
Dan kalau seseorang itu hendak mengikut cara itu, cukupkah dengan menyebut: "Keluarlah hey musuh Allah, aku Pak Kelambit," misalnya. Syaitan pun agaknya tidak ambil peduli, gerun pun tidak, kerana tidak ada persiapan dalam diri mu'alij [orang yang nak mengusir syaitan ini].
Kata Ibnul Qayyim, seseorang yang nak mengubati orang kena rasuk, dengan maksud nak menghalau syaitan dari tubuh seseorang sehingga orang itu dirasuki, maka ada syaratnya, bukan asal dia orang panggil bomoh, dukun atau pawang.
  1. Hendaklah orang itu merealisasikan tauhid kepada Allah. Tidak boleh melakukan perang terhadap syaitan itu kalau dia melakukan kesyirikan [ berdoa kepada selain daripada Allah, buat sembelihan untuk makhluk dan perbuatan lainnya]. Dia hendaklah faham aqidah ahlussunnah yang benar sehingga syaitan tidak meragui aqidahnya pula.
  2. Orang yang meruqyah itu meyakini bahawa kesembuhan ada di tangan Allah, dengan Daya dan Kekuatan-Nya, bahkan ada yang telah melakukan berkali-kali tetapi Allah belum mengizinkan kesembuhannya.
  3. Agar tawajuh orang yang meruqyah dan yang diruqyah itu kepada Allah semata-mata, dengan penuh ketundukan, dan merendah serta doa yang murni kepada-Nya agar Dia mengangkat ujian tersebut, menghilangkan gundah, susah dan sedih, serta memberi kesembuhan. Bahawa manfaat dan mudarat hanyalah di Tangan Allah [baca Yunus: 107].
  4. Orang yang meruqyah itu adalah dari ahlus sunnah, penampilannya sebagai ahlus sunnah, memelihara solat jemaah, memelihara ibadah yang lain seperti puasa, solat malam, zakat mal, sedekah, haji dan umrah bagi yang mampu melakukannya.
  5. Yang meruqyah itu kena membentengi dirinya dengan melakukan dzikir-dzikir yang ma'tsur yang sahih, baca al-Quran, banyak istighfar, tasbih, tahmid, takbir, dan tahlil.
  6. Agar orang yang meruqyah itu menjauhi dosa dan maksiat, bid'ah, dan perbuatan mungkar. Tidak bergaul dengan orang fasiq, tidak bepergian ke lokasi yang menimbulkan fitnah, dan sebagainya.
  7. Agar yang melakukan ruqyah itu gigih melakukan solat nafilah, dan itu termasuk yang menguatkan hati dan badannya dan membantu menundukkan pandangannya.
  8. Menjauhi  dusta, curang dan ucapan batil, agar syaitan tidak mempermainkan dirinya ketika meruqyah nanti.
  9. Berjuang dengan bersungguh-sungguh untuk makan yang halal, mengelak perkara yang menmbulkan syuhbat.
  10. Ikhlas niat kepada Allah subhanahu wa Taala semata, melakukannya dengan ikhlas demi mengharapkan Wajah Allah.
Amanah - iaitu menjaga rahsia pesakit yang diruqyahnya.
Berdasarkan poin-poin yang dinyatakan di atas, bagaimana pula kalau seseorang itu boleh mengajak bomoh atau dukun yang sebarangan, tidak diketahui latar belakangnya, bahkan ada yang mengundang seumpama Tuk Batin, Tuk Sami atau Tuk Dukun untuk melakukan tugas memerangi syaitan. Ia bukanlah ruqyah lagi namanya. Bukan tidak ada, orang mendatangi dukun atau pawang untuk mengubati orang terkena sihir, sedangkan pengubat itu sendiri mengamalkan sihir juga. Jadi, dalam bab ini, nampaknya sihir digunakan untuk melawan sihir. Akhirnya, ia akan jadi seperti drama bersiri. Itu yang orang selalu kata, "Kami dah berubat dengan macam-macam bomoh tapi tak jadi juga." Jangan fikir jadi pengubat itu mudah. Serba-serbi nak kena jaga, amalan, budi pekerti, pergaulan, kesehariannya dan mengelak syubhat. Inilah senjata yang berguna untuk memerangi syaitan, bukan pistol, keris, atau panah beracun.
Wallahu a'lam. []

No comments:

Post a Comment